infomodnitip.cz

Kabelky v čase

23.10.2015

Za celou dobu své existence byly kabelky považovány jak za čistě praktický prvek, který sloužil k přenášení osobních a cenných věcí, tak jako atribut moci, postavení a krásy. Jakožto praktický prvek byly do značné míry ovlivněny technologickými a sociálními změnami. Vynálezem peněz, šperků, kosmetikou, tabákových výrobků, telefonů a rolí ženy ve společnosti celkově.

Předchůdce kabelek

Váčky, pytlíky, taštičky nebo peněženky byly využívány od dob, kdy měl člověk potřebu přenášet cennosti. Zatímco pojem kabelka neexistoval až do poloviny 19. století, starověké váčky vyrobené z kůže nebo látky byly využívány zejména muži k uchovávání a přenášení cenností. Už starověké egyptské hieroglyfy vyobrazují muže mající váčky připevněné okolo pasu, avšak úplně první písemně zdokumentovaná zmínka se datuje do 14. století.

14. a 15. století: Váčky na opasku

Váček na opasku ze 14. stoletíkabelky 14. stoletíJak ve 14. tak i v 15. století si připevňovali muži i ženy váčky na jednu z nejdůležitějších částí středověkého oděvu - opasek. Protože kapsy u oděvů zůstaly ještě po dalších několik století nevynalezenou alternativou, připevňovaly se na opasek i další nezbytnosti a cennosti jako například růžence, svazky klíčů, dýky a jiné. Šňůrka, na které byl váček připevněn, visela z opasku a měla různou délku v závislosti na dobové módě, postavení a životním stylu nositele. Ženy měly v oblibě zejména zdobené stahovací váčky. Obecně čím bohatší člověk byl, tím propracovanější a zdobenější váček nosil.

Středověké "peněženky" nebyly striktně používány pro nošení peněz, ale byly také vnímány jako artefakt zásnub a manželství, často zobrazující vyšívané milostné příběhy. Jiné byly zase používány k hraní her nebo nošení potravy pro sokoly. Velmi významné byly například církevní váčky, které se používaly k uchovávání relikvií a památek.

16. a 17. století: Kapsy a vonící váčky

Během alžbětinské éry nabobtnaly dámské sukně a šaty do ohromných rozměrů. V důsledku toho se malé středověké opasky lehko ztrácely v obrovském množství látky, což ve výsledku vedlo k tomu, že namísto nošení váčků vně obleku na opasku, začaly dámy nosit tyto váčky uvnitř - pod sukní. Muži pak měly uvnitř svých kalhot připevněny kožené kapsičky. Rolníci a cestovatelé mohli nosit široké kožené nebo plátěné vaky napříč přes rameno.

Vonící váčekV této době, kdy do značné míry zaostávala také osobní hygiena, nosilo mnoho aristokratů 16. století takzvané "vonící váčky". Tyto váčky byly naplněny sladce vonícími bylinkami a kořením (např. levandulí) nebo navoněnými bavlněnými kuličkami. Byly často také ukládány společně s oděvy nebo prádlem.

Ke konci 17. století se váčky stávaly čím dál dokonalejšími a od jednoduchosti přecházely ke složitějším tvarům a materiálům. V tomto období bylo velmi ceněno vyšívání a tak můžeme nalézt i krásné a opravdu jedinečné kousky.

přiruční taštička

18. století: Vzpoura proti spodnímu prádlu a kapsám

Po francouzské revoluci se plné a nadýchané sukně stávaly čím dál méně populární a na výsluní se dostaly šaty užší a štíhlejší. Takovéto šaty však neposkytovaly dostatečný prostor pro umístění vnitřních kapes a váčků. Váčky se dostaly znovu "na povrch" ve formě malých příručních taštiček. Ženy měly pro každou příležitost jiný druh takovéto taštičky a každý módní magazín měl tehdy svůj vlastní pohled na to, jak takovouto taštičku správně nosit. Uvnitř bychom mohli nalézt velice strohé avšak základní vybavení každé dámy, tedy například růž, pudr na obličej, vějíř, voňavku, kapesníček, pouzdro s vizitkou nebo například také čichací sůl.

19. století: Kabelky na scéně

Vývoj v oblasti vědy a průmyslu během viktoriánské éry dal vzniknout široké škále stylů a materiálů, které ženy mohly kombinovat se zbytkem svého outfitu. Přestože se ve čtyřicátých letech 19. století znovu vrátily na scénu kapsy, ženy i nadále nosily taštičky a trávily nezměrné množství času jejich zdobením, aby se tak předvedly před svými potencionálními nápadníky.

kabelka 19. století určena pro přepravu S příchodem železnice zažily kabelky další revoluci. Zatímco čím dál více lidí cestovalo vlakem a čím dál více žen bylo mobilních, začali profesionální výrobci zavazadel přecházet od výroby tašek určených pro dopravu koňmo k příručním taškám určeným pro vlakovou přepravu. Brzy se pojem kabelka začal používat právě pro tato příruční zavazadla a mnoho dnes tak známých top výrobců kabelek (Hermes, Louis Vuitton a další) se rekrutovalo právě z těchto profesionálních výrobců zavazadel (v kontrastu s původními výrobci taštiček a váčků, kterými byli zejména krejčí a švadlenky).

1900 - 1930

Kabelky počátku 20. století se staly něčím víc než jen příručním zavazadlem. Dámy si mohly vybrat z různě velkých kabelek a taštiček z různých materiálů a tvarů. Kombinovat je s různými outfity a volit vhodně podle dané příležitosti nebo události, pro které byly určeny. V roce 1923 po objevení Tutanchamonovy hrobky byly kabelky inspirovány také egyptskou kulturou a začaly využívat mnohé exotické motivy.

art deco kabelka

1930 - 1940: Art Deco

V těchto letech vznikla většina tašek a zavazadel používaných dnes - včetně klasických kabelek. Většina z nich reflektovala styl Art Deco, který zdůrazňoval zejména abstrakci a oslavoval nové průmyslové materiály jako například plasty a zdrhovadla.

1940 - 1950: Druhá světová válka a zrození tašky přes rameno

V tomto období zaznamenala móda posun více k vojenskému vzhledu. Tašky se zvětšily, byly více hranaté a praktičtější, v mnohém tak reflektovaly touhu po soběstačnosti. Jak se v období války staly některé atributy (zipy, zrcátka, kůže) nedostatkovým zbožím, návrháři se často obraceli k alternativám, kterými byly například dřevo a plast. Ve Francii a USA, kde se ženy stále více zapojovaly do pracovního procesu, byly také navrženy tašky přes rameno.

1950 - 1960: Kabelky se staly kultem

Všeobecné poválečné ekonomické znovuzrození v padesátých letech 20. století přineslo kabelkám kultovní status. Většina designerů jako například Vuitton, Hermes nebo Channel si doslova užívali prostředí, kde se zdobení a barevný soulad staly doslova morálním standardem. Navíc nový styl Christiana Diora, představený roku 1947, zdůrazňující dlouhé sukně a úzký pas jako protiklad vojenského stylu,  jakoby předznamenal novou dekádu ženskosti, kde velmi malá taštička symbolizovala krásu, dokonalost, ženskost a jistou míru podřízenosti. Žena s malou kabelkou vysílala zcela jinou sexuální zprávu než žena s velkou kabelkou přes rameno.

1960 - 1980: Vzestup mladé kultury

Během šedesátých let 20. století se v reakci na četná ženská hnutí a vzestup mladé kultury značně uvolnila pravidla "vhodného" oblečení. Jedním z prvků přechodu od pravidel správného oblékání k méně formálnímu a mladistvému stylu se stala úzká delší příruční kabelka, která byla považována za vhodný doplněk k mladistvému vzhledu. Začaly dominovat také malé roztomilé kabelky přes rameno s dlouhými řetízky nebo úzkými řemínky.

hippie taškaV pozdních 60. letech vzrostla, po vzoru mladých cestovatelů zejména do Indie, obliba větších brašen a látkových tašek, stejně jako například afghánských tašek a kabátů, přikrývek a výšivek nebo vojenských tašek přes rameno. S příchodem hnutí hippies se začaly objevoval různé psychedelické motivy, které představovaly romantický a etnický pohled na módu. Na konci let 70. pak můžeme zaznamenat návrat kabelek s velkým množstvím spon, přezek a zipů, které měly poukazovat na to, že ženy jsou v nové době feminismu připraveny na cokoliv.

 

1980 - 2000: Konzumní způsob života a unisex taškaVera Bradley kabelka

Kabelky 80. let byly spojeny zejména s konzumním stylem života. V tomto období byla móda také poprvé výrazněji ovlivněna výrobci sportovních a fitness tašek a obuvi. V roce 1985 představila Miuccia Prada svůj černý nylonový batůžek, který se stal první unisex taškou. Jednou z nejvýraznějších hvězd 80. let se stala také Vera Bradley prošívaná kabelka, která dosáhla prodeje za více než 1 milion dolarů během pouhých 3 let.

21. století: Všechno je možné ...

Dnešní průmysl chrlí kabelky v nepřeberném množství stylů a materiálů, není proto žádným  překvapením, že do obliby se dostávají dokonce i pánské kabelky. Proč ne? Dnes je přeci možné skoro vše ...

 

použité zdroje: Foster, Vanda. 1982. Bags and Purses. London, UK: B.T. Batsford, LTD.; Steele, Valerie and Laird Borrelli. 1999. New York, NY: Rizzoli International Publications, Inc.;Wilcox, Clair. 1999. Bags. London, UK: V&A Publications.

Dámské kabelky zoot lynd

související kategorie: Kabelky

Béžová kabelka Gionni Zoot
Kabelky Zoot
Desigual dámská kabelka Rotterdam Black and White
Kabelka s propracovanými detaily Baťa
Dámská kabelka Guess Jeans
Kabelka Roccobarocco
Kabelka desigual
Kabelka Gino Rossi
logofoot

Online katalog dámského, pánského a dětského oblečení, obuvi a módních doplňků. V nabídce naleznete více jak 250.000 produktů z těch nejznámějších českých eshopů.

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ

NOVINKY Z BLOGU